تبلیغات
معماری در گرگان - دیوار گرگان و پروژه راه آهن

تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :



RSS

معماری در گرگان

چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391

دیوار گرگان و پروژه راه آهن
مرتبط با :
دیروز که یک نگاهی به سایتها و وبلاگهای مختلف داشتم چیزی که خیلی برام جالب بود سه خبر در مورد دیوار گرگان بود.
در جایی صحبت از راه پیمایی قسمتی از دیوار گرگان بود و در جایی دیگر به تخریب این دیوار.
سوالی که باید پرسید از مسئولان این هست که آیا موقعی که یک طرح باید کارشناسی شود تا به مرحله اجرا در بیاید نباید از مراجع ذیصلاح مانند میراث فرهنگی استعلام کرد؟
به هرحال امیدوارم پروژه راه اهن گرگان بدون اسیب به این اثر تاریخی که مانند خود گرگان مظلوم واقع شده به سرانجام برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساجدنیوز از استان گلستان 'قربان عباسی افزود: این راه پیمایی روز 29 اردیبهشت ماه با حضور جمع كثیری از دوستداران تاریخ و فرهنگ گرگان زمین برگزار می شود.

ایرنا،وی تصریح كرد: راه پیمایان قصد دارند قسمتی از طول این دیوار تاریخی (از آتشكده 'قره دیب' تا روستای 'زاو' از توابع شهرستان كلاله) را طی كنند.

وی خاطرنشان كرد: این راه پیمایی با همكاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شورای اسلامی، شهرداری و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان و نیز سازمان نظام مهندسی گلستان برگزار می شود.

عباسی اظهار داشت: دیوار دفاعی گرگان سومین دیوار دفاعی دنیاست كه پس از ثبت جهانی برج گنبدقابوس به همراه شهر تاریخی جرجان در انتظار ثبت در آثار جهانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساجدنیوز از استان گلستان دیوار تاریخی گرگان سومین دیوار دفاعی جهان است که در منطقه ای در شمال آق قلا واقع و قرار است بدلیل عبور ریل قطار برش بخورد، در چنین شرایطی کارشناسان میراث فرهنگی تأکید دارند اجرای این طرح آسیبی به اثر تاریخی نخواهد زد!

مهر، طول این دویوار تاریخی در حدود 200 کیلومتر و عرض آن پنج تا 10 متر بوده که با مصالح آجر به ابعاد 40 در 40 در 10 سانتیمتر ساخته شده است.

این دیوار در طول مسیر خود دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره ای از قلعه ها، کوره های آجر پزی ، سد، کانالهای هدایت آب و ... بوده است.

دیوار دفاعی گرگان پس از دیوار بزرگ چین و دیوار آلمان، سومین دیوار دفاعی جهان به لحاظ طول محسوب می شود و تحقیقات حاکی از وجود پادگانهای عظیم در طول مسیر دیوار گرگان و شواهدی مبنی بر وجود استقرار سربازان در قلعه هاست، قلعه های دیوار (26 قلعه) توسط دهها سرباز محافظت می شدند.

اجرای طرح راه آهن گرگان - اینچه برون و عبور ریل قطار از دیوار تاریخی گرگان، مباحثی بین دوستداران میراث فرهنگی ایجاد کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در این گفت: راه آهن گرگان - اینچه برون از دیوار تاریخی گرگان رد می شود ولی آسیبی برای این طرح ندارد.

قربان عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: دیوار تاریخی گرگان، سومین دیوار تاریخی جهان است ولی با توجه  به ایجاد خط راه،‌ نمی توان مانع توسعه استان شد .

وی اظهار داشت: با کاوشی که انجام می دهیم و با یک شکاف کوچک تمام داشته ها و یافته های دیوار را بیرون می کشیم و اکنون مجوز کاوش را برای بیرون آوردن دیوار از زیر زمین گرفتیم.

وی عنوان کرد: قسمتی از دیوار به بیرون کشده می شود و حداقل چند قلعه و قسمتی از دیوار از زیر خاک بیرون می آید تا مردم این میراث فرهنگی را مشاهده کنند.

جبرییل نوکنده مشاور میراث فرهنگی گلستان و عضو هیئت علمی پژوهشکده میراث فرهنگی نیز گفت: راه آهن گرگان در شمال شهر آق قلا دیوار تاریخی گرگان را قطع می کند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: هیچ راهی وجود ندارد که راه آهن از روی دیوار رد نشود، این ریل گذاری به هر شکل که انجام شود، در قسمتی، دیوار را برش می زند.

وی اظهار داشت: ما با مسئولان راه آهن رایزنی کردیم و آنها تعهد کردند که از طریق پروژه های عمرانی، هزینه مطالعات باستان شناسی را بدهند و ما کاوش باستان شناسی را انجام دهیم.

وی افزود: مجوز را از پژوهشکده باستان شناسی گرفتیم و آنها تعهد کردند تامین اعتبار کنند و بزودی کار کاوش دیوار گرگان در همان محدوده ای که راه آهن قرار است از روی دیوار عبور کند، انجام می شود.

وی در پاسخ به این سؤال که عبور راه آهن از دیوار گرگان بر روند ثبت جهانی این اثر تاثیر منفی ندارد، گفت: این امر نمی تواند تاثیر منفی داشته باشد.

نوکنده گفت: یک زمانی پروژه کوچک است مانند انتقال طرحی از روستایی به روستای دیگر که در این موارد میراث فرهنگی مخالفت خواهد کرد.
مکان اجرای ریل گرگان - اینچه برون

وی عنوان کرد: در حال حاضر هیچ راهی ندارد که راه آهن گرگان از دیوار تاریخی گرگان عبور نکند و هر مسیری انتخاب شود، این دیوار را در قسمتی برش می زند.

این پژوهشگر گفت: سطح زمین اطراف با سطح دیوار مساوی است و مطمئن هستیم که در زیر زمین نیز بقایایی از دیوار وجود دارد و با انجام کاوش بسیاری از یافته ها کشف می شود.

ظهور پرواز مدیرکل سابق راه آهن شمال نیز گفت: راه آهن گرگان – اینچه برون بعد از رسیدن به گرگان و در 10 کیلومتری ایستگاه فعلی گرگان به ایستگاه جدیدی متصل می شود.

وی اظهار داشت: این ریل سپس در آنجا به سمت راست دور می زند و به ایستگاه سبز دشت متصل می شود.

وی عنوان کرد: برای اجرای این طرح مطالعات و مشاره صورت گرفته و تمامی موارد مانند مردابها و تالابهایی که در منطقه وجود دارند مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفته تا اجرای راه آهن آسیبی وارد نکند.

ظهور پرواز گفت: تمام موارد بررسی شده و مشاور مطالعه کرده و قرار است راه آهن شش ماه اول به بهره برداری برسد.

به گزارش مهر، دیوار تاریخی گرگان از نظر شرایط زیست محیطی در دو بخش کوهستانی و نیمه بیابانی جای دارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی  به فاصله اندکی از گرگانرود و در امتداد آن ( بخش اعظم آن در قسمت شمالی رودخانه ) قرار دارد.

امروز بقایای دیوار تاریخی گرگان از کرانه های شرقی دریای مازندران در دشت ترکمن صحرا تا ارتفاعات و دره های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه ( پارک ملی گلستان نزدیک روستای زاو در شمال شرقی کلاله ) قابل مشاهده است.

گرگان - معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: تنها پس از تأیید شورای فنی سازمان میراث فرهنگی كشور، خط آهن گرگان به اینچه برون از بخش اندكی از دیوار دفاعی گرگان عبور می كند.

خط آهن گرگان به اینچه برون از بخش اندكی از دیوار دفاعی گرگان می گذرد

به گزارش ایرنا، 'حمید عمرانی ركاوندی' روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به تخریب این اثر باستانی مهم كه در مسیر این خط آهن اقتصادی قرار گرفته است، اظهار داشت: احداث خط آهن گرگان به اینچه برون از مصوبات سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان گلستان بوده و از طرح های ملی به شمار می رود.

به گفته وی، با اجرای این طرح ارتباط شمال ایران با آسیای میانه افزایش یافته و خط تجاری ایران و كشورهای واقع در این منطقه برقرار شده و موجب رشد اقتصاد استان گلستان و شمال ایران می شود.

وی اضافه كرد: دیوار دفاعی گرگان شرقی - غربی و خط آهن گرگان به اینچه برون شمالی - جنوبی است، لذا طی جلساتی كه با مسئولان ارشد استان و دستگاه های اجرایی ذیربط نظیر اداره كل راه و شهرسازی، شركت گاز، راه آهن، اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و سایر دستگاه ها برگزار شد، مصوب شد هزینه انجام مطالعات و كاوش باستان شناسی در عبور خط آهن از روی دیوار دفاعی گرگان از محل این پروژه ملی پرداخت شود.

وی ادامه داد: در همین زمینه، نقشه های ژئوفیزیكی منطقه تهیه شده و از هفته آینده كلنگ كاوش منطقه عبور خط آهن به زمین زده خواهد شد و آثار فرهنگی دیوار دفاعی گرگان در این منطقه استخراج می شود.

عمرانی ركاوندنی در مورد نحوه عبور خط آهن مذكور از دیوار دفاعی گرگان گفت: دیوار دفاعی گرگان علیرغم این كه به لحاظ طول مسیر سومین دیوار دفاعی جهان بوده و طولانی ترین سازه آجری دنیا محسوب می شده، از اعصار و هزاره های گذشته به دست رسیده بنا بر این اكنون جز تل خاك و آجرهای شكسته ای از دیوار چیز دیگری موجود نیست.

معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان تأكید كرد: از سوی دیگر، جای نگرانی نیست چرا كه پس از استخراج مواد فرهنگی منطقه، روی بقایای دیوار، مصالح زیرساختی خط آهن ریخته شده و خط آهن احداث می شود و هیچ آسیبی به بقایای دیوار در زیر زمین وارد نمی كند و تنها پنج متر از طول این دیوار در اختیار خط آهن است.

وی یادآور شد: پس از اتمام مطالعات باستان شناسی و كاوش دیوار دفاعی گرگان و تهیه نقشه های ژئوفیزیكی دیوار، این موارد به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر كشور ارائه خواهد شد كه در صورت تأیید این شورا، طرح مذكور اجرایی می شود.

عمرانی ركاوندی در پایان اضافه كرد: خوشبختانه همكاری و تعامل چشمگیری بین این اداره كل و مسئولان ارشد و دستگاه های اجرایی استان وجود دارد كه به نمونه شاخص و بارز آن می توان به تهیه پرونده ثبت جهانی گنبدقابوس اشاره كرد.




...



نوشته شده توسط مهدیه صبوحی در ساعت 08:06 ق.ظ
نظرات ()


مدیر وبلاگ: مهدیه صبوحی


صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لینك آر اس اس | تماس با ما | کد30تی

.:: Design Theme By : wWw.cad30ty.Com ::.