تبلیغات
معماری در گرگان - گزارشی از از پشت پرده احداث پالایشگاه میانكاله

تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :



RSS

معماری در گرگان

پنجشنبه 22 تیر 1391

گزارشی از از پشت پرده احداث پالایشگاه میانكاله
مرتبط با :
گزارشی از از پشت پرده احداث پالایشگاه میانكاله گزارش می‌دهد
معاون اسبق سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور در گفت‌وگویی از پشت پرده ساخت پالایشگاه نفت میانكاله سخن به میان آورد كه پای افراد بسیاری را به مراجع قضایی باز خواهد كرد.
معاون اسبق سازمان حفاظت از محیط‌ زیست كشور در گفت‌وگویی از پشت پرده ساخت پالایشگاه نفت میانكاله سخن به میان آورد كه پای افراد بسیاری را به مراجع قضایی باز خواهد كرد. 

دلاور نجفی در این گفت‌وگو با مخاطب قرار دادن وزارت جهاد كشاورزی، می‌پرسد آیا تغییر كاربری زمین‌های كشاورزی در میانكاله روال قانونی را پشت سر می‌گذارد؟ آیا موضوعات و مسائل غیرشفاف وجود ندارد؟  او كه در زمان ریاست «فاطمه واعظ‌جوادی» معاون محیط طبیعی سازمان بود، می‌گوید: «در مورد این پالایشگاه هم روزی خواهند گفت که چه کسانی جاده صاف کن بوده‌اند. آنانی که طرح آن را در کمیسیون زیر بنایی دولت بدون نوبت مطرح کردند، از آن دفاع کردند، دنبال شرکای اماراتی دویدند و حتی واسطه رشوه پیش اینجانب فرستاند.» البته او در این گفت‌وگو اسمی از این افراد به میان نمی‌آورد ومی گوید:«اسنادی در این رابطه دارم كه اگر روزی لازم باشد درباره آنها سخن خواهم گفت. اما الان زمان آنها نرسیده است.» دلاور نجفی می‌گوید: «بگذارید زمانی كه كارد به استخوان رسید، نا گفته‌ها را بازگو كنم.» در همین رابطه خبرنگار ما با «محمودی‌راد» مدیركل اداره محیط‌زیست گلستان تماس گرفت اما او حاضر به پاسخگویی نشد و گفت‌وگو با ما را منوط به نامه‌نگاری روزنامه با خود دانست. تهران امروز همچنان در انتظار گفت‌وگو با محمودی راد است. نجفی هم خطاب به محمودی از او می‌خواهد كه برای همكاری با وزارت نفت، كارنامه 35 ساله خود در حوزه محیط‌زیست را زیر سوال نبرد. 

خسارت‌های غیرقابل جبران 
به گفته دلاور نجفی در صورتی كه این پالایشگاه در میانكاله ساخته شود، خساراتی بر محیط‌زیست، منابع طبیعی و زندگی مردم ساكن در آن وارد می‌شود كه قابل مقایسه با خسارت‌های وارد در پایین دست سد گتوند نیست. به گفته او، خسارات ناشی از ساخت این پالایشگاه در میانكاله به حدی خواهد بود كه به شور شدن زمین‌های اطراف سد گتوند، غیرقابل مصرف شدن آب شرب، بی‌خانمان شدن اهالی منطقه و از دست دادن كشاورزی منطقه بینجامد. دلاور نجفی می‌گوید: «میانكاله یك منطقه منحصربفرد است كه در هیچ جای كشور مشابه ندارد و در جهان تك است.» 


زخم ناسور پالایشگاه! 
میانكاله نزدیك به 10 سال در مقابل ساخت پالایشگاه نفت مقاومت كرد اما در نهایت تعجب، سازمان حفاظت ‌محیط‌زیست رای به ساخت آن داد تا یكی از مهم‌ترین زیستگاه‌های كشور هم قربانی جانمایی غیراصولی و بدون كارشناسی صنایع شود. جانمایی نخست این پالایشگاه دریك ونیم كیلومتری پناهگاه حیات‌وحش میانكاله قرار داشت اما اعتراض گروه‌های مختلف باعث عقب‌نشینی وزارت نفت به 10 كیلومتری این سایت شد. در نهایت هم «محمدعلی شاعری» معاون انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست این محدوده را ایمن تعریف كرد و محیط‌زیست رای به ساخت آن داد. 

پتروشیمی هم در راه است! 
اما خطر همچنان در بیخ گوش حیات وحش میانكاله و در یك كیلومتری آن به انتظار نشسته است. به گفته «حر منصوری» قرار است بعد از ساخت پالایشگاه، در زمین‌هایی كه در یك ونیم كیلومتری حیات‌وحش منطقه قرار داشت، كارخانه پتروشیمی ساخته شود. به عبارت دیگر ساخت وساز در ا ین زمین‌‌ها تنها به تعویق افتاده است. به گفته او توافق‌ها انجام گرفته و صاحب كارخانه برای شروع كار منتظر است تا وضعیت پالایشگاه مشخص شود. منصوری می‌گوید: «مجریان در حال خریداری 518 هكتار موسوم به پلاك 82 زاغمرز در كنار میانكاله و با فاصله یك كیلومتر برای پتروشیمی هستند و توافق‌های اولیه هم انجام شده‌است.» دلاورنجفی در این باره می‌گوید: «یكی از سیاست‌های وزارت نفت این است كه سازمان‌ها، نهادها و گروه‌های مختلف را در مقابل كار انجام شده قرار می‌دهد. برای مثال زمانی كه پالایشگاه ساخته شد،به یكسری كارخانه جات و تاسیسات بالادستی و پایین دستی نیاز است.» 


تخریب‌های ادامه دار! 
اما ساخت و سازها در این محدوده به پالایشگاه و پتروشیمی محدود نمی‌شود. بالاخره هر پالایشگاهی سوخت می‌خواهد. دلاور نجفی می‌گوید: «ایران درحال حاضر از دریای خزر نفت استخراج نمی‌كند. فعلا در حال اكتشاف نفت هستند.» به گفته او، صحبت‌هایی درباره خرید نفت از كشورهای حاشیه خزر پیش كشیده شده، گزینه دیگری هم روی میز تصمیم‌گیران است. آنها ممكن است بخواهند نفت را از جنوب به شمال بكشند. این مسئله به تخریب ‌های بسیار زیادی در مسیر انتقال لوله‌ها، منجر خواهد شد. لوله‌های نفتی كه بدون هیچ ملاحظه‌ای به صورت ضربدری در زیستگاه‌ها و پناهگاه حیات میانكاله وحش به‌رقص در خواهد آمد تا ساز مرگ را برای داشته‌های طبیعی كشور بنوازد. 


باران اسیدی رهاورد ساخت پالایشگاه! 
مسئولان ساختمان سبز پردیسان كه رای به ساخت پالایشگاه در یكی از 10 ذخیره گاه جهانی زیست كره داده‌اند، اعتقاد دارند كه 10 كیلومتر فاصله، هر گونه آلودگی وخطر نفتی و صنعتی را از میانكاله دور می‌كند. اما نجفی آب پاكی را روی دست همگان می‌ریزد و از وقوع باران‌های اسیدی حتی در فاصله 100 كیلومتری میانكاله سخن به میان می‌آورد. مسئله‌ای كه «كوشان مهران» فعال محیط‌زیست هم آن را تایید می‌كند و می‌گوید:‌«آیا به‌راستی فاصله 10کیلوتری پالایشگاه با میانکاله دلیل بر به خطر انداختن زیست‌بوم بی همتای منطقه نیست؟» 

همچنین او و نجفی اعتقاد دارند كه آلودگی نوری و صوتی باعث تغییر مسیر و پراکنده نمودن پرندگان مهاجر می شود. پرندگانی كه با حضور خود هرساله گردشگران و طبیعت گردان زیادی از داخل و خارج از ایران را به این سمت می‌كشاند. 

كوشان می‌گوید: «به‌دلیل اقلیم منطقه ذرات خروجی همراه باران اثر سوئی بر پوشش گیاهی و فتوسنتز خواهد گذاشت و به احتمال بسیار زیاد مشکل باران اسیدی درپیش خواهد بود.» به گفته او، پس از نابود کردن ارومیه، گاوخونی، بختگان و ارژن و هامون، میانکاله تنها مکان استراحتگاهی فلامینگو‌ها بین خلیج‌فارس و زیستگاه‌های زادآوری قزاقستان است.

 در صورت نابودی زیستگاه میانکاله شاهد افت شدید جمعیت گونه‌هایی چون فلامینگو و عقلب دریایی دم سپید خواهیم بود. او خبر دردناك دیگری هم می‌دهد:«ساخت این پالایشگاه باعث می‌شود تا فلامینگو‌های بزرگ از سواحل کویت و امارات برای زادآوری استفاده نمایند.» به گفته دلاور نجفی،سودی كه حضور این پرندگان به مردم منطقه می‌رساند هرگز پالایشگاه نفت برای آنها نخواهد داشت. 


هزار وعده وزارت نفت، یكی وفا نكند! 
شاعری، معاون انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست در مقابل اعتراض‌های بسیار زیاد، از توافق‌های انجام گرفته و تعهد وزارت نفت در میانكاله سخن به میان می‌آورد.

 اما دلاورنجفی آب پاكی را روی دست او هم می‌ریزد و می‌گوید: «وزارت نفت هرگز به تعهدات خود در قبال محیط‌زیست وفا نكرده‌است.» او خاطراتی درباره بی‌اعتباری این تعهدها به یاد دارد كه به نظر می‌رسد از خاطر مدیران امروز سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور رفته است.

 به گفته او وزارت نفت 19 تعهد را در قبال ساخت میدان نفتی در تالاب هورالعظیم قبول كرد اما هر 19 تعهد را هم نقض كرد. خلف وعده‌ای كه حتی اعتراضی در حد یك گله‌گزاری هم از سوی مدیران سازمان حفاظت از محیط‌زیست به دنبال نداشت. 


نفت، زمین منطقه را به آتش می‌كشاند 
دلاور نجفی می‌گوید: «مسئولان محیط‌زیست از استفاده از استاندارهای یورو5 در صنایع نفت در میانكاله سخن به‌میان می‌آورند، در حالی كه فراموش كرده‌اند كه شیب هیدرولوژیك زمین در این منطقه به سمت دریاست. به‌عبارت دیگر كافی است یك متر زمین را در این منطقه حفر كنید تا به آب برسید.

 همین مسئله می‌شود تا نفوذ آلودگی‌های نفتی در این منطقه خیلی سریع وارد میانكاله می‌شود و نفس این منطقه را بگیرد.» به گفته او، تنها آلودگی حال حاضر میانكاله،فاضلاب‌های شهری به‌شمار می‌رود كه قابل حل و استفاده است. اما آیا می‌توان راهی هم برای پاك كردن آلودگی‌های نفتی در تالاب‌ها پیدا كرد؟ 


بلای نمایندگی! 
به گفته دلاورنجفی، یكی از حامیان اصلی ساخت پالایشگاه در این منطقه نماینده بهشهر در مجلس هشتم بود. او می‌گوید: «متاسفانه نمایندگان مجلس حل معضل بیكاری را در ساخت پالایشگاه‌ها و كارخانه‌ها می‌دانند! اما آیا مطالعات كارشناسی پشت این تصمیم است؟ آیا در مناطق توریستی و مناطق كشاورزی باید پالایشگاه زد تا معضل بیكاری از بین برود؟ چه كسی پاسخگوی بیكاری كشاورزان، باغداران و دامداران منطقه خواهد بود؟ آیا برای حل یك معضل باید بخشی از منطقه را تخریب كرد؟ بخشی از مردم را بیكار كرد؟ آلودگی را به محیط‌زیست كشاند؟ باران اسیدی را روانه یكی از سرسبزین استان‌های كشور كرد؟ چرا یك پروژه اقتصادی بدون پشتوانه كارشناسی با دخالت یك نماینده بایدچنین هزینه‌هایی را به كشور وارد سازد؟» 

دلاور نجفی با مخاطب قرار دادن وزارت جهاد كشاورزی هم می‌گوید: «وقتی برای زمین‌های این منطقه كاربری كشاورزی در نظر گرفته شده، با چه اصولی این كاربری‌ها تغییر می‌كند؟ آیا این تغییر كاربری‌ها با یك روال قانونی انجام می‌گیرد؟ آیا پشت این تغییر كاربری‌های كیف‌های پر از دلار وجود ندارد؟»


...



نوشته شده توسط مهدیه صبوحی در ساعت 01:56 ب.ظ
نظرات ()


مدیر وبلاگ: مهدیه صبوحی


صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لینك آر اس اس | تماس با ما | کد30تی

.:: Design Theme By : wWw.cad30ty.Com ::.